Kako sami sebe prevarimo na facebook-u? - ★★ Fog Developer ★★

Novo

6/recent/ticker-posts

Kako sami sebe prevarimo na facebook-u?

Kako sami sebe prevarimo na facebook-u?

Od trenutka kada je Facebook ukinuo "eksperiment" sa News i Page Fed-om na ovim prostorima, počela je prava "poplava" raznih nagradnih igara i viralnih objava raznih stranica koje jednostavno - iritiraju!
Međutim, nije "iritiranje" pojedinih korisnika ono što treba da nas brine. Veća opasnost je u tome što je većina takvih objava zapravo jedna obična - prevara!

Prevara na delu

Ovih dana ste verovatno primetili da pojedini Vaši facebook prijatelji lajkuju i dele objave koje imaju za temu nagradnu igru, deljenje sreće, pokazivanje ljubavi prema bogu i sl.
Ako pažljivo pogledate takav tip objava, primetićete da one dolaze sa različitih stranica, i u sebi sadrže pozive za lajkovanjem stranice i objave, a traži se da korisnik napiše i komentar. Kao nagradu za to korisniku je obećano učešće u fiktivnoj nagradnoj igri. Nije retkost ni da se korisniku ništa ne obeća, jer se računa da će pojedini korisnici sami da lajkuju i podele takav sadržaj kako bi drugima pokazali svoju religioznu, romantičnu ili intelektualnu stranu ličnosti.
Kada jedna takva objava neke stranice postane "viralna" (drugim rečima, kada je ogromna količina ljudi podeli), ta stranica je u mogućnosti da svojim pratiocima efikasno plasira bilo kakve informacije.

Međutim, gde je tu prevara?

Ukoliko stranica obećava neku skupu nagradu u zamenu za Vaš lajk, verujte da je to gotovo siguran znak da nagradna igra ni ne postoji! 
Svrha prikupljanja ogromnog broja lajkova od strane lakovernih ljudi je - prodaja stranice. Facebook stranice koje imaju više desetina hiljada lajkova se prodaju za par hiljada evra.
Dakle, svrha ovih stranica nije zabava i normalna komunikacija, već je u pitanju samo "brza" finansijska dobit vlasnika stranice, koji se dosetio da, sa stanovišta uprave facebook-a, na nelegalan način prikupi ogroman broj pratioca.

Ali, zašto bi iko želeo da kupi stranicu na facebook-u kada je u mogućnosti da napravi svoju?

I na ovo pitanje je lako dati odgovor. Svaki vlasnik stranice zna koliki trud i muku je potrebno uložiti u kreiranje i distribuciju sadržaja da bi se dobilo par lajkova. Da se ne bi trošilo vreme u izgradnju publike određene stranice, određenim uticajnim ljudima je mnogo lakše da kupe stranicu koja ima više desetina hiljada pratilaca. U normalnim okolnostima, za taj broj ljudi bi im bilo potrebno par godina ili čak i decenija!
Ovo znači da kupac ne kupuje facebook stranicu (ona je po svojoj prirodi besplatna), već kupuje Vaše lajkove i praćenja te stranice! Dakle, predmet trgovine ste - Vi!
Kada kupac dobije široki auditorijum, on je u stanju da Vam plasira plaćene sadržaje nekih lica i tako da mu se investicija višestruko isplati. Takođe, mešu kupcima mogu biti i različite političke ili religijske interesne skupine čiji cilj nije materijalna korist, već manipulacija širokim narodnim masama.
Dakle, ne samo da ćete biti nasamareni za nagradnu igru, već ćete kasnije biti i izmanipulisani kao konzument nekog sadržaja koji inače ne bi ste ni primetili.

Najgore zloupotrebe

Smatrajte se srećnikom ukoliko ste lajkovali neku stranicu koja je prodata nekome ko samo deli neki drugi internet sadržaj, jer ste u tom slučaju samo potencionalni konzumenti istih.
Mnogo gora situacija je ukoliko je kupac neka religijska ili politička organizacija. Oni kroz buduće objave mogu da prikupljaju podatke o svojim pratiocima i na osnovu njihovih interakcija sa objavama da kreiraju liste ljudi koji su za njih, potencionalno za, protiv i sl. Na taj način možete biti vrbovani u sekte ili terorističke grupe! Budite sigurni da manipulatori mogu dozirati informacije kako bi naveli i Vas da razmišljate onako kako njima odgovara!

Obmanjivanje ili samoobmanjivanje?

Ali, nas niko ne tera da nešto lajkujemo ili podelimo, zar ne? A ipak to činimo? U nadi da se na brz način mogu rešiti mnogi problemi lične prirode većina ljudi poseže za tim jednostavnim lajkom (koji ih ništa ne košta). U tom trenutku su svi ti ljudi sami sebe prevarili i postali nečija roba koja ima svoje tržište i svoju cenu.

Zašto je to nelegalno?

Prema facebook pravilima za stranice su jasno naznačena pravila prilikom organizvanja nagradnih igara i promocija, i ona glase:
D. Promocije
  1. Ako Fejsbuk koristite za objavljivanje ili sprovođenje neke promocije (npr. takmičenja ili lutrije), odgovorni ste za zakonito odvijanje te promocije, što obuhvata:
    1. zvanična pravila;
    2. uslove ponude i kvalifikacije za ponudu (npr. uzrast i mesto prebivališta); i
    3. usklađenost sa primenjivim pravilima i propisima koji se odnose na promociju i sve nagrade koje se nude (npr. registraciju i pribavljanje potrebnih zakonskih dozvola)
  2. Promocije na Fejsbuku moraju da sadrže:
    1. Potpuno oslobađanje Fejsbuka odgovornosti od strane svih takmičara ili učesnika.
    2. Potvrdu da Fejsbuk ni na koji način ne sponzoriše, ne podržava i ne kontroliše datu promociju i da ona nije povezana sa Fejsbukom.
  3. Promocijama se može upravljati preko stranica ili iz aplikacija na Fejsbuku. Lične vremenske linije i povezani prijatelji ne smeju se koristiti za upravljanje promocijama (npr. nije dozvoljeno napisati „podelite na svojoj vremenskoj liniji da biste učestvovali“, „podelite na vremenskoj liniji prijatelja da biste povećali šanse za dobitak“ ili „označite prijatelje u ovoj objavi da biste učestvovali“).
  4. Nećemo vam pomagati u upravljanju promocijom i prihvatate da promocijom upravljate na sopstveni rizik ako za upravljanje koristite našu uslugu.
Međutim, mnogo stranica pozivaju na indirektnu akciju. Primer za to je i naslovna slika u ovom tekstu koja predstavlja tipičan primer takve zloupotrebe.
U njoj nema nagradne igre, niti pozivanja ljudi da direktno stupe u interakciju sa stranicom, tj da je lajkuju ili podele. Ali... Suptilno je auditorijum pozvan da ostavi komentar (i kao nagrada je obećana neka iznenadna sreća u nekom roku). Gomila ljudi, kada vide ovakvu sliku bez propratnog teksta, bi je i podeliti kako bi sem njih još neko bio srećan!
Slično je i sa objavm koja je ovih dana viralna. Od korisnika se traži da u komentar upiše BFF kako bi proverio da li je njegov facebook nalog "siguran" protiv krađe podataka. Ono što se tu dešava je da korisnik ostavlja komentar koji predstavlja skraćenicu od reči "Best Friends Forever" (zauvek najbolji prijatelji), što će taj komentar da oboji (a prikazaće i prigodnu animaciju ako kliknete na njega).
Ovo znači da ova objava nema veze sa sigurnošću, kako se u njoj i tvrdi.
Nemojte biti nasamareni i zato "pamet u glavu"!

Постави коментар

0 Коментари